‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca
merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah
dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan
program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan
markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian
Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan
murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran
yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan
dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di
sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas
Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca
bertarikh 22 Mei 1998.
Rasional Program Nilam dilaksanakan
Suatu tamadun atau bangsa hanya dapat
dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu. Cara utama dalam
membina budaya ilmu dalam sesebuah masyarakat ialah melalui amalan tabiat
membaca yang berterusan. Kementerian Pelajaran telah melaksanakan pelbagai
program galakan membaca di sekolah-sekolah. Walau bagaimanapun kesan daripada
program tersebut masih belum mencapai tahap yang dikehendaki. Dengan demikian
Kementerian Pelajaran perlu mencari pendekatan baru bagi melaksanakan program
galakan membaca yang lebih berkesan dan dapat dijalankan secara berkesan.
Objektif
Menjadikan murid banyak membaca
Menggalakkan sekolah terus menjana idea
kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini
Sumber
http://bibliografi.moe.edu.my/SumberPendidikan